Ile czasu uczeń powinien spędzać przy komputerze?

Z badań przeprowadzonych przez Instytut Matki i Dziecka na zlecenie Ministerstwa Sportu wynika, że około 55 proc. polskich piątoklasistów spędza ponad dwie godziny dziennie na oglądaniu filmów, a ponad 60 proc. poświęca kolejne 2 godziny na gry komputerowe i tyle samo na inne aktywności przy komputerze lub smartfonie, co daje przynajmniej 6 godzin dziennie przed ekranem urządzenia elektronicznego.

Według obserwacji opiekunów, dziecko spędza przed ekranem komputera lub telefonu średnio.

  • 14 godzin tygodniowo – dzieci w wieku 6-12 lat,
  • 21 godzin tygodniowo – dzieci w wieku 13-15 lat,
  • 28 godzin tygodniowo – młodzież w wieku 16-19 lat,
  • 18 godzin tygodniowo – dzieci i młodzież w wieku 6-19 lat.
 

Maksymalnie 30-60 minut dziennie.

Pediatra dr Anna Dudek w rozmowie z Polskim Radiem nakreśliła, że dzieci poniżej 3 roku życia w ogóle nie powinny korzystać z komputerów i telefonów. 

W grupie wiekowej od 3 do 7 lat przyjmuje się, że zdrowe jest korzystanie ze sprzętu posiadającego ekrany maksymalnie 30 minut dziennie, czyli 3,5 godziny tygodniowo. 

Dzieci w wieku od 7 do 12 lat powinny maksymalnie spędzać w ciągu dnia przed monitorem lub telewizorem około 60 minut. CBOS podaje, że w tej grupie wiekowej dzieci średnio tygodniowo spędzają przed ekranami monitora dwa razy więcej czasu – 14 godzin.

Powyżej 13 roku życia młodzi mogą spędzać przed komputerem/telewizorem/telefonem od 2 do 3 godzin. 

 

Zbyt długie przebywanie przed ekranem – jakie konsekwencje?

Mózg jest neuroplastyczny. To znaczy, że przez całe życie zmienia się na poziomie komórek nerwowych i połączeń neuronalnych. W pierwszych latach życia rozwija się najbardziej. Do poprawnego rozwoju dziecko potrzebuje doświadczania świata wszystkimi zmysłami. Musi do oglądać, dotykać, czuć, słyszeć, smakować. Spędzanie zbyt dużego czasu przed komputerem nie stymuluje mózgu w odpowiedni sposób. Zachwiana jest równowaga w rozwoju zmysłów. 

Drugą ważną kwestią jest wzrok. Patrzenie przez długi czas w stałej odległości prowadzi do zwiotczenia mięśni gałki ocznej. To z kolei prowadzi do problemów z akomodacją i powoduje pogorszenie wzroku. Zaleca się robienie krótkich, ale częstych przerw. Warto podejść do okna i popatrzeć na roślinność. Kolor zielony koi zmysły. Skupiając wzrok na monitorze, rzadko mrugamy, co powoduje wysuszanie dolnej części oka. Może to zabrzmi banalnie, ale warto pamiętać o mruganiu!

Trzecim – bardzo ważnym aspektem – są kontakty międzyludzkie. Ani komputer, ani telefon ich nie zastępują. Nawet, gdy jesteśmy „w kontakcie” w sieci. Przyznasz chyba, że przebywanie z innymi ludźmi „w realu” jest po prostu zdrowe. Pisząc do siebie nie rozpoznajemy ludzkich emocji. Nie da się ich wyrazić emotikonami. Mowa ciała, której nie ma w komunikacji na czacie, jest także bardzo ważna.

Czwarty, ostatni aspekt, który chciałbym omówić pokrótce, to fizyczność. Mówi się, że powinniśmy dziennie robić kilka tysięcy kroków. Spędzając większość dnia przed komputerem lub telefonem ciężko o wykręcenie takiego wyniku. Warto także zadbać o to, aby krzesło, na którym siedzi dziecko, było ergonomiczne. Prawidłowa postawa podczas siedzenia to klucz do prawidłowego rozwoju kręgosłupa. To kolejny powód do tego, aby robić częste przerwy i odchodzić od urządzeń elektronicznych.

Zapraszam do udostępniania i do dyskusji w komentarzach.

Autorem zdjęcia w nagłówku jest Tomasz Mikołajczyk.

 

5/5

Udostępnij

Dodaj Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *